Liikuntasuositukset

Liikunnalla on oikein toteutettuna paljon mahdollisuuksia kouluikäisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Fyysisen aktiivisuuden suositukset kouluikäisille -opas sisältää tietoa liikunnan määrästä, laadusta, toteuttamistavoista sekä liikkumattomuudesta ja sen haitoista. Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille on terveysliikunnan minimisuositus, ja on kohdistettu kaikille kouluikäisille lapsille ja nuorille terveysliikunnan näkökulmasta.

Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille

  • Kaikkien 7–18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä.
  • Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää.
  • Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä.
     


 

UKK-instituutti on suunnitellut yhdessä Nuori Suomi ry:n kanssa nuorten liikuntasuosituksesta kaksipuoleisen kortin, jossa suositus on tehty kuvalliseen muotoon (klikkaa suuremmaksi).

Lisämateriaaleja kouluikäisten liikuntasuosituksiin liittyen löydät UKK-instituutin sivuilta. Kannattaa tutustua myös Terve koululainen -hankkeen sivustoon, josta löytyy runsaasti tietoa liikunnan merkityksestä kouluikäisille.
 

Vinkkejä välitunneille

ESLU on työstänyt yhdessä Innostun liikkumaan -hankkeen kanssa psykomotoristen taitojen kortit. Kortit on tarkoitettu tulostettavaksi kenelle tahansa lasten kanssa toimivalle ja tuomaan ideoita vaikkapa välituntien iloksi.

Pääset lataamaan kortit alta!
 

Lähde: Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7–18 -vuotiaille. Helsinki 2008.96 s. (Lasten ja nuorten liikunnan asiantuntijaryhmä 2008. Opetusministeriö, Nuori Suomi ry)