”Olisinpa tiennyt näistä keinoista jo vuosia sitten liikunnanohjaajana”
Lähes jokaisessa liikuntaryhmässä on lapsia tai nuoria, jotka kaipaavat enemmän tukea ja ohjausta. Hoppi-työkalupakki ja Liikkuva skidi -työkirja tarjoavat konkreettisia keinoja ohjauksen tueksi. Keinot auttavat myös koko ryhmää esimerkiksi keskittymään paremmin.
Mikä auttaisi, jos ryhmässä on vaikeuksia rauhoittua, hahmottaa liikkeitä tai ymmärtää sanallisia ohjeita? Ohjauksen tukikeinoja ovat esimerkiksi ryhmäkerran aloittaminen ja lopettaminen aina samalla tavalla, harjoituksen jakaminen pienempiin osiin tai tunnin rakenteen laittaminen näkyville.
– Jos olisin tiennyt näistä keinoista jo nuorena valmentaessani kilpauintia, kaikki olisi ollut helpompaa. Nämä keinot ovat koko ryhmälle hyödyllisiä. Isossa ryhmässä voi olla esimerkiksi vaikea saada koko ryhmän keskittyminen itseensä pelkin suullisin ohjein, kertoo Oona Järvinen, joka on ollut mukana tekemässä Hoppi-työkalupakkia Aivoliitossa.
Verkkosivusto tarjoaa käytännön vinkkejä nuorten liikuntaryhmien ohjaajille, mutta melkein kaikki keinoista sopivat myös lapsille. Ohjauksen tukikeinojen opettelu kannattaa aloittaa yhdestä keinosta kerrallaan.
– Lue ainakin sivuston Tunnista ja tue -osio. Sieltä löydät esimerkkitarinat ja konkreettiset vinkkilistat kielellisiin vaikeuksiin, tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteisiin sekä aistikäsittelyn poikkeavuuksiin.”
Yllättävän pienet keinot voivat sujuvoittaa ryhmän toimintaa tai helpottaa lapsen osallistumista ryhmän toimintaan. Jos lapsella on vaikkapa hahmottamisen vaikeuksia, voi ohjeistaa oikean ja vasemman sijaan esimerkiksi ”ikkunan tai seinän puoleinen”. Tai jos lapsella on aistiyliherkkyyttä, voi olla tärkeää saada vetäytyä omaan rauhaan, kun siltä tuntuu.
Kuvat ja piirtäminen tukevat koko ryhmää
Jos ryhmässä on lapsia, joilla on erityisiä haasteita liikuntaryhmässä, voi taustalla olla esimerkiksi oppimisvaikeuksia, adhd, autismikirjon häiriö tai kehityksellinen kielihäiriö. Ohjaajan ei ole kuitenkaan välttämätöntä tietää lapsen diagnoosia, vaan ymmärtää lapsen haasteet ja mikä niihin auttaisi.
– Jos lapsella on vaikeuksia ymmärtämisessä tai puheen tuotossa, voivat puhetta tukevat keinot auttaa. Tällaisia keinoja ovat esimerkiksi kuvat, tukiviittomat, ilmeet ja eleet sekä piirtäminen, kertoo Oona.
Aivoliiton Liikkuva skidi -työkirja sisältää vinkkejä ja leikkiohjeita kaikkien lasten kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemiseksi ryhmässä. Temppurataan voi esimerkiksi tulostaa kuvat ja käydä radan tehtävät läpi kuvien avulla. Lisäksi siivouksen yhteydessä voi piirtää jokaiselle lapselle paperilapulle kuvan hänen tehtävästään.
Jokaisessa liikuntaryhmässä on lapsia, joilla on ainakin ollut kielen kehityksen pulmia, ja usein se vaikuttaa lapsen toimintaan myöhemminkin. Aivoliitto tarjoaa apua, tukea ja mahdollisuuden toimia henkilöille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö tai epäily siitä sekä heidän läheisilleen. Kehityksellisessä kielihäiriössä lapsen kielenkehitys viivästyy tai etenee poikkeavasti muuhun kehitykseen nähden ja kielihäiriön esiintyvyys on noin 7 prosenttia ikäluokasta.
– Kielelliset haasteet lapsilla ovat yhteydessä vähäisempään vapaa-ajan harrastamiseen. Kommunikoinnin tukikeinot auttavat ohjaajaa ja kaikkia muita lapsia, joten niihin kannattaa tutustua, rohkaisee Oona.
- Hoppi-työkalupakki tarjoaa konkreettisia keinoja ohjauksen tueksi liikunnan ohjaajille. Tutustu Aivoliiton Hoppi-työkalupakkiin.
- Liikkuva skidi -työkirja auttaa ryhmien ohjaajia huomioimaan kielellisiltä taidoiltaan erilaisten lasten tarpeet. Kirja sisältää vinkkejä ja leikkiohjeita kaikkien lasten kommunikoinnin tukemiseksi ryhmässä. Osassa leikkiohjeita on myös linkit YouTube-videoihin. Tutustu Liikkuva skidi -materiaalisivustoon.
Teksti: Annina Ranimo, Aivoliitto ry