Urheilun ja liikunnan arvoissa on vetovoimaa
Yritykset ovat entistä tarkempia markkinointi-investointien kanssa. Mitä yritykset odottavat kumppanuuksilta uudessa ajassa? Mistä seuratoimijana tunnistat potentiaaliset kumppanuudet? Miten seurat tunnistavat omat vahvuudet? Näitä kysymyksiä pohditaan ESLUn Seura-Akatemiassa lokakuussa.
Syksyn toisessa Seura-Akatemiassa keskitytään sponsorointiin ja varainhankintaan sponsoroinnin ammattilaisen Risto Oksasen johdolla. Illan tavoitteena on antaa käytännön oppeja ja neuvoja, joita osallistujat voivat hyödyntää omassa toiminnassaan.
– Tämänhetkinen maailman tilanne, koronapandemian vaikutukset ja Ukrainan sota, ovat laittaneet sponsoroinnin toimenpiteitä odotusvaiheeseen. Yritykset ovat nyt varovaisia, eikä uusia lähtöjä ole tullut niin paljon. Seurat tuottavat kuitenkin toimintoja, jotka kiinnostavat, toteaa Oksanen.
Yritykset eivät välttämättä halua enää antaa suoraa rahaa, vaan panostuksella tavoitellaan yrityksen arvoja kohtaavaa toimintaa, jolla on yhteiskunnallista merkitystä. Oksanen kertoo esimerkkeinä vanhusten ulkoiluttamisen tai varainkeruutapahtumat lasten ja nuorten toiminnan hyväksi.
– Tärkeintä on ymmärtää, miksi olemme seurana olemassa ja mitä tekemässä sekä osata kertoa tämä. Seuroissa on hyvä rakentaa riittävän helpot ja ymmärrettävät työkalut, jotka jokaisen seurassa toimivan on helppo ottaa esille yrityksille viestiessään. Useimmiten riittää, että toimijoille on jaettu selkeät paketit, joissa on huomioitu hyödyt seuroille ja yrityksille. Kun asiat pyritään yksinkertaistamaan, on pienen toimijan helpompi saada tuloksia aikaan, selventää Oksanen.
Seura-Akatemia: Sponsorointi ja varainhankita 26.10. – ilmoittaudu mukaan
Seura-Akatemia-ilta on hyvä hetki pysähtyä miettimään oman seuran sponsorointia ja varainhankintaa sekä mitä tulevaisuudessa kannattaa huomioida. Miten seurassa voidaan tavoitella uusia yrityksiä? Miten tehdä tuotteistamista? Entä mitä huomioida sopimuksissa?
– Tahtotilana on, että seuratoimijat saisivat uusia ideoita, joita voi räätälöidä omaan käyttöön. Koulutuksessa käytävä keskustelu ja ajatuksenvaihto seuratoimijoiden kesken tuo lisäarvoa tilaisuuteen, toteaa Oksanen, joka on Euroopan kattojärjestön European Sponsorship Associationin (ESA) hallituksen jäsen ja toiminut muun muassa Veikkausliigan markkinointijohtajana sekä markkinointi- ja johtotehtävissä usean eri urheilulajin parissa.
Seura-Akatemia järjestetään Helsingissä Sokos Hotel Presidentissä keskiviikkona 26.10.2022 klo 18.00–21.00. Tilaisuuden hinta on 60 euroa. ESLUn jäsenten kannattaa muistaa jäsenetu: Kaksi osallistujaa yhden hinnalla. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 12.10.2022 ESLUn verkkosivuilta.
Minttu Koivumäki
Markkinoinnin ja viestinnän asiantuntija