Valikko 7 / 2019

Urheilun yhteinen #Seurasydän-kampanja käynnistyy

Suomalaisissa urheiluseuroissa on yli miljoona liikkujaa, urheilijaa ja toimijaa. Seurasydän-kampanja haluaa nostaa esille seuratoiminnan ylivoimaisen vahvuuden – yhteisöllisyyden. Seurat ovat yhteisöjä, jossa ihmiset viihtyvät, kasvavat, kehittyvät ja urheilevat yhdessä.

Seurasydän on sykettä ja rakkautta omaa seuraa kohtaan. ESLU ja muut Liikunnan aluejärjestöt, Olympiakomitea sekä lajiliitot haastavat kaikki urheiluseurat mukaan kampanjaan, joka tekee tämän kaiken näkyväksi.

#Seurasydän

Seurasydän on nimi ja teema kampanjalle, jonka tarkoituksena on innostaa seuroissa toimivia ihmisiä levittämään seurassa vallitsevia yhteisöllisyyden arvoja ympärilleen niin sosiaalisessa mediassa kuin omassa toiminnassaan.

Seurasydän kuvastaa siis rakkautta omaa seuraa kohtaan ja kertoo siitä, mitä kaikkea hyvää seuran ihmiset ympärilleen luovat. Seurat eivät toimisi ilman ihmisiä, jotka ovat mukana täydellä sydämellään. Sykkiikö sinulla Seurasydän?

Kampanja käynnistyy 1.9. Seurasydän ja yhteisöllisyys ovat esillä niin sosiaalisessa mediassa, YLE:n kanavilla kuin seurojen, lajiliittojen ja Olympiakomitean viestinnässä koko syksyn ja aina Urheilugaalaan saakka.

Mitä haluamme saavuttaa?

Haluamme herättää seurat ja yhteiskunnan näkemään seuratoiminnan yhteisöllisyyden tärkeyden niin yksilölle kuin laajemmin koko yhteiskunnalle. Silloin seuraihmiset voivat kokea vilpitöntä ylpeyttä toiminnastaan ja muistaa seuratoiminnan olevan arvokasta, merkityksellistä työtä. Seurasydäntä seuraamalla myös uudet ihmiset voivat löytää tiensä seuratoimintaan.

Kenelle tämä on tarkoitettu?

Seurasydämen ideana on levitä ja näkyä urheiluseurojen ulkopuolelle sen jäsenten kautta. Seurasydäntä voivat kasvattaa niin juniorit, liikkujat, talkoolaiset, fanit, huippu-urheilijat, lajiliitot kuin kumppaniyritykset. Seuran toiminnassa mukana olevat voivat jakaa seuran hyvää, yhteisöllistä ilmapiiri myös seuran ulkopuolelle omissa sosiaalisen median kanavissaan #seurasydän-tunnisteen kanssa.

Miten teemme tästä ilmiön?

Tämä on seurojen kampanja, joka luodaan yhdessä. Meillä on parhaimmillaan käytössämme 10 000 urheiluseuraa ja niiden 1,2 miljoonaa jäsentä. Myös ESLU ja muut Liikunnan aluejärjestöt, Olympiakomitea ja lajiliitot ovat aktiivisesti mukana viestimisessä.

Kampanja leviää sosiaalisessa mediassa. Liittäkää siis #seurasydän teemaan sopiviin julkaisuihin seuran Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa ja kannustakaa kaikkia seuran toimijoita tekemään samoin omilla tileillään. Täytetään some yhteisöllisyydellä ja iloisella yhdessä tekemisen meiningillä! 

Kaikissa postauksissa kannattaa käyttää seuraavia hastagejä: #seurasydän, oman seuran tunniste ja oman lajin tunniste. Esimerkiksi #seurasydän #ovo #voimistelu. Nostakaa myös seuran some-kanavissa esille seuran jäsenten tekemiä #seurasydän-postauksia.

Olympiakomitean julkaisee elokuussa erilaista valmista aineistoa, jota voi hyödyntää viestinnässä, esimerkiksi sosiaalisen median kehyksiä, cover photoja, kampanjakuvia ja videoita. Lisäksi julkaistaan ABC-opas, jossa kerrotaan tarkemmin, miten kampanjaan voi osallistua.

Seurapaita-päivä 24.9. värittää päivän seurojen väreillä

Seurasydän-kampanjan yhtenä näkyvimpänä tempauksena koko Suomessa vietetään tiistaina 24.9. Seurapaita-päivää pukeutumalla näyttävästi oman seuran väreihin. Tavoitteena on, että kaikki seuratoiminnassa suoraan tai välillisesti mukana olevat pukeutuvat esimerkiksi oman seuran pelipaitaan, verkkatakkiin tai muuhun seuravärejä korostavaan asuun ja lähtevät ne päällä töihin, kouluun, päiväkotiin kuka minnekin. Näin seuraväki voi liputtaa oman seuran ja yhteisöllisyyden puolesta.

Kampanjaa vauhdittavat

  • Seurasydän-tunnus kaikkien käyttöön. Lataa tästä
  • Seurapaitapäivä 24.9.
  • Seurasydän someaktiivisuudesta palkitaan
  • Vuoden Urheiluseuran palkitseminen Urheilugaalassa
  • Yle ja Seurasydän yhteistyö

Lisätietoja ja materiaalit www.seurasydän.fi