Valikko 8 / 2018

Elektroninen urheilu kasvattaa suosiotaan

Elektroninen urheilu (e-urheilu) tuli käsitteenä monen suomalaisen tietoisuuteen Jesse ”JerAx” Vainikan ja Topias ”Topson” Taavitsaisen voitettua OG-joukkueensa kanssa lähes 10 miljoonaa euroa The International 2018 -turnauksessa. Turnauksessa pelattiin suosittua Dota 2 -strategiapeliä, jossa kaksi viiden hengen joukkuetta pelaavat toisiaan vastaan ja yrittävät tuhota toistensa tukikohdan.

OG-joukkueen ja suomalaiskaksikon menestys sai myös lehdistön kirjottamaan ahkerasti e-urheilusta. Ehkäpä muutamissa pöytäkeskusteluissa kuitenkin pohdittiin, voiko e-urheilusta puhua urheiluna. Voittojen ja pistesijojen eteen tehdään valtavasti työtä ja näin ovat tehneet myös Vainikka ja Taavitsainen.

Elokuun alussa Helsingissä järjestetyn Assembly Summer -tietokonefestivaalitapahtuman avajaisissa oli puhumassa myös Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho. Hänen mukaansa Suomella on mahdollisuuksia e-urheilun kärkimaaksi ja valtiovallan on tuettava tätä kaikin mahdollisin keinoin.

- Olen asettanut tavoitteeksi, että Suomesta tulee kunnianhimoisesti tehdä e-urheilun suurvalta. Valtiovallan tulisi tukea tätä kehitystä kaikin mahdollisin keinoin, sanoi Terho opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen mukaan.

Terhon mukaan menestyvistä pelaajista on syytä tuntea ylpeyttä samalla tavalla kuin muista urheilijoista.

E-urheilusta olympialaji?

Ensiaskeleet kohti nykyaikaista e-urheilua otettiin 1980-luvulla, jolloin pelaajien suorituksista alettiin pitämään kansallisia sijoituslistoja. Pelialan yritykset kiinnostuivat kilpailullisesta pelaamisesta 1990-luvulla, kun pelaaminen muuttui kaupallisemmaksi turnauspelaamiseksi.

Myös urheiluseurat ovat löytäneet e-urheilun, muun muassa Paris Saint-Germainilla ja Manchester Citylla on omat joukkueensa. Suomalaisista urheiluseuroista Helsingin IFK lähti mukaan e-urheiluun marraskuussa 2016 perustamalla Overwatch-joukkueen. Seuran tavoitteena on olla yksi e-urheilun johtavista yrityksistä ja antaa pelaajille ympäristö, jossa he voivat saavuttaa asettamansa tavoitteet.

Näytöslajina e-urheilu oli viime sunnuntaina päättyneissä Aasian kisoissa. Olympialaisissa e-urheilua ei kuitenkaan vielä ihan lähiaikoina nähdä. Helsingin Sanomien mukaan Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) on haluton hyväksymään e-urheilua mitalilajeihin väkivaltaisen sisällön vuoksi.

- Olemme vetäneet selkeän punaisen linjan sille, että millään pelillä, mikä on vastoin olympialaisten arvoja, ei ole asiaa olympialaisten palkintojenjakoon, kommentoi KOK:n puheenjohtaja Thomas Bach.

E-urheilusta on tullut suosittu ja globaali ilmiö. Nähtäväksi jää, mitä e-urheilu on tulevaisuudessa. Entä, kuinka nopeasti laji nähdään esimerkiksi näytöslajina olympialaisissa?

Lähteet: OKM, Yle, HS, Helsinki REDS , SEUL

Minttu Koivumäki

Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelija