Valikko 7 / 2017

Digitaaliset pelit voivat edistää terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia

Digitaalisen pelaamisen ajatellaan usein vähentävän ihmisten fyysistä aktiivisuutta. Tuomas Karin (KTM) väitöstutkimuksen mukaan pelaaminen voi myös edistää terveyttä ja hyvinvointia. Liikunnallisten pelien pelaaminen ei kuitenkaan yksin tarjoa riittäviä terveydellisiä hyötyjä, vaan pelaamisen yhteyteen tarvitaan myös muita liikuntamuotoja.

Digitaaliset liikuntapelit yhdistävät pelaamisen ja liikunnan – pelien ohjaaminen sekä lopputulos määräytyvät pelaajan fyysisten liikkeiden perusteella. Tuttuja esimerkkejä tällaisista peleistä ovat muun muassa erilaiset tanssipelit sekä liikunnalliset mobiilipelit, kuten Pokémon GO.

- Digitaalisten liikuntapelien keskeinen vahvuus on huvin ja hyödyn yhdistäminen, joka toimii monelle pelaamisen lähtökohtana. Liikunta voi tulla pelaajille pelaamisen sivutuotteena, ilman että pelaaja välttämättä edes kokee harrastavansa liikuntaa. Erityisesti liikuntaa harrastamattomia pelit voivat innostaa liikkumaan ja tehdä sen harrastamisesta hauskempaa, Kari kertoo.

Perinteinen pelaaminen on lisännyt passiivisuudesta aiheutuvia terveyshaittoja. Liikunnalliset pelit sen sijaan vaativat fyysistä aktiivisuutta ja vähentävät näin istumisen haittoja. Tästä näkökulmasta liikunnallisia pelejä voi suositella perinteisen pelaamisen vaihtoehdoksi. Liikunnallisten pelien pelaaminen ei kuitenkaan yksistään tarjoa riittäviä terveydellisiä hyötyjä. Jos fyysistä kuntoa halutaan kehittää, tarvitaan myös muita liikuntamuotoja.

- Monelle pelaamisen keskeisenä motiivina on kaverien pelaaminen. Digitaalisia liikuntapelejä pelataan usein yhdessä muiden kanssa. Tätä kautta pelaaminen voi edistää myös sosiaalista hyvinvointia, Kari toteaa.

Vastoin yleistä olettamusta tutkimuksen mukaan vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus ei vaikuta siihen, kuinka paljon ihminen pelaa digitaalisia liikuntapelejä. Oleellista onkin, että pelaaminen on kivaa, pelkkä terveyshyöty ei motivoi pelaamaan. Tutkimuksen perusteella palaute pelaamisen aikana saavutetuista terveyshyödyistä lisää kuitenkin pelaamisen jatkuvuutta.

Tutkimuksen löydät kokonaisuudessaan täältä.

Lähde: https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2016/12/tiedote-2017-01-31-13-10-35-460109