Valikko 4 / 2023
Nuori katsoo padia, jossa lukee Digiloikka

Digiloikassa hypätään somekoulutusten äärelle

Seuratoiminnassa arki on usein hyvin hektistä ja toisinaan viestinnän ja sosiaalisen median tekeminen saattaa tuntua hyvin työläältä. Monesti se johtuu siitä, että aikaa suunnittelulle, ideoinnille ja konseptoinnille ei ole ollut. Tosiasiassa hyvin suunniteltu some ja somestrategia auttavat seuraa toteuttamaan systemaattista someviestintää, joilla päästään tavoitteisiin.

Someviestinnän tavoitteiksi seurassa on voitu asettaa esimerkiksi jäsenhankinta, alueellinen vaikuttaminen tai brändin vahvistaminen. Digi-hankkeen viestinnän koulutuksissa pääset pohtimaan ja rakentamaan suunnitelmaa oman seuranne tarpeista ja näkökulmista.

Koulutuksista vastaa MySomen kokenut ammattilainen ja koulutukset tarjoavat seuratoimijoille konkreettisia vinkkejä ja työkaluja helpottamaan arjen hektisyyttä viestinnän äärellä. Ennen kaikkea tavoitteena on tehostaa viestintää, kuitenkin niin, että laadusta ei joudu tinkimään.

Joukkueiden ja urheilijoiden somepresenssi

Koulutuksessa pohditaan, mikä on somen rooli innostamisessa, vaikuttamisessa, mielikuvien ja hypen luomisessa. Koulutus on suunnattu erityisesti henkilöille, jotka haluavat oppia somen tekemistä käytännössä. Suosittelemme koulutusta myös nuoremmille osallistujille, jotka ovat kiinnostuneita somen tekemisestä.

Koulutuksessa pohditaan erityisesti, mitä päivitämme omille somekanavillemme ja miksi. Millainen rooli ja valta on somella, urheilijoilla ja joukkueilla? Miten oma päivitystyö voi vaikuttaa koko lajin ”hypen” luomiseen?

Markkinointi voi olla myös yhtä tavoitteellista kuin urheilu ja on hyvä pohtia omia, joukkueen tai seuran tavoitteita somea tehdessä.

Seuran somestrategia 

Aloita seuran somestrategian rakentaminen kokeneen ammattilaisen johdolla. Koulutukseen voi osallistua, vaikka useampi henkilö seurasta ja näin saatte hyvän startin oman somestrategian rakentamiselle.

Pääsette yhdessä pohtimaan seuran tavoitteita viestinnän ja somen suhteen. Koulutuksessa lähestytään seuran somestrategiaa kysymysten: miksi, kenelle, missä ja mitä kautta. Hiljalleen koulutuksen edetessä seuran oma somestrategia alkaa hahmottua.

Hyvin luotu somestrategia toimii someviestinnän selkärankana ja auttaa toimijoita luomaan somesisältöjä strategian ympärille.

Kevään loppuvaiheissa on hyvä käynnistää jo syksyn viestinnän ja markkinoinnin suunnittelut. Koulutuksista saat hyvän startin ja vinkkejä suoraan käytäntöön. Luvassa uutta draivia syksyn markkinointeja varten.

Lue lisää koulutuksista alla olevista linkeistä ja tule mukaan:


Urheiluseurojen alueellinen digiloikka -hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto osana Euroopan unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Hanketta koordinoi Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Hanketta toteuttavat yhteistyössä Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu ry (ESLU) sekä Laurea-ammattikorkeakoulu. Lue lisää Urheiluseurojen alueellinen digiloikka -hankkeesta

 

Viivi Ylönen

Projektikoordinaattori, Urheiluseurojen alueellinen digiloikka -hanke