Valikko 3 / 2019

Sporttimerkonomi - merkonomiksi muiden liikunta- ja urheilutoimijoiden kanssa

Urheilujärjestössä ja -seurassa toimiminen vaatii ammattitaitoa sekä määrätietoista otetta kehittää organisaation toimintaa haluttuun suuntaan. Usein pienen joukon harteilla on suuri vastuu koko toiminnasta. Haluatko kehittää itseäsi? Onko haaveissasi ollut liiketalouden perustutkinto? Haluatko suorittaa tutkinnon työsi ohessa? Markkinointi-instituutissa on mahdollista opiskella liikunta- ja urheilualan ammattilaisille räätälöidyssä liiketoiminnan perustutkintoon (merkonomi) johtavassa koulutusohjelmassa. 

Koulutus on tarkoitettu urheiluseuroissa ja -järjestöissä palkkatyössä toimiville henkilöille, yrittäjille sekä ammattiurheilijoille. Osaamisen kehittämistä täydennetään koulutuspäivillä ja aiheeseen liittyvillä oppimistehtävillä.

- Sporttimerkonomi-tutkinto suoritetaan näyttötutkintona, joka suoritetaan oman työn ohessa, hyödyntäen jo aiemmin opittua ja työssäoppimista. Koulutuksen aluksi kartoitetaan olemassa oleva osaaminen ja kokemus, jonka pohjalta laaditaan henkilökohtainen opiskeluohjelma, kertoo ESLUn seuratoiminnan kehittäjä Kari Ekman.

- Syksyllä 2011 käynnistynyt sporttimerkonomi koulutus on saanut alusta alkaen osallistujilta erittäin positiivista palautetta. Koulutus tarjoaa eväitä jokapäiväisten tilanteiden kohtaamiseen työssäsi sekä hyvän mahdollisuuden kehittää itseäsi yhdessä muiden urheilun ja liikunnan parissa toimivien kanssa. Tavoitteena on aloittaa kahdeksas ryhmä vielä tulevan kevään 2019 aikana. Tervetuloa mukaan kaikki, joilla on halua ja kiinnostusta itsensä ja organisaationsa kehittämiseen, sanoo Ekman.

Kiekko-Vantaa Idän ja Kiekko-Vantaa Junioreiden toiminnanjohtaja Ari-Pekka Muurimäki on myös kouluttautunut sporttimerkonomiksi.

- Pyrin kouluttamaan itseäni laajemmin aina noin viiden vuoden välein ja innostuin aiheesta, kun sain sopivasti sähköpostiini tiedon alkavasta Sporttimerkonomiatutkinnosta. Oma ammattitaitoni ja seuran osaaminen vahvistuivat koulutuksen myötä ja samalla seuran kassakin karttui mukavasti oppisopimuksen ansiosta, kertoo Muurimäki.

- Ehdottomasti suosittelen koulutusta myös muille sitä yhtään miettiville. Tässä kiireisessä arjessa olisi meidän kaikkien syytä pysähtyä aina välillä päivittämään omaa osaamista. Koulutus freesaa mukavasti omia ajatuksia ja sitä myöten antaa uutta virtaa omaa tekemiseen, sanoo Muurimäki.

Lisätiedot koulutuksesta

Koulutuksessa perehdytään muun muassa talouteen, asiakaspalveluun, myyntiin, markkinointiin ja viestintään. Opiskelijalla ei saa olla aikaisempaa tutkintoa liiketalouden alalta (merkonomi, tradenomi tai KTM).

Tutkinnon suorittaminen kestää noin 1,5 vuotta. Kesto vaihtelee yksilöllisesti opiskelusuunnitelman mukaisesti. Koulutus sisältää maksimissaan 16 lähikoulutuspäivää, verkko-opiskelua ja työssäoppimista. Koulutusmuoto riippuu opiskelijan nykyisestä osaamisesta ja ammatillisesta kokemuksesta.

Koulutus on maksuton. Markkinointi-instituutti järjestää koulutusohjelman yhteistyössä Faros & Com Oy:n ja ESLUn kanssa.

Lue lisää koulutuksesta täältä.

Paula Nogelainen