Etelä-Suomen Liikunta ja Urheilu ry, ESLU on käynnistänyt kesän aikana soveltavan liikunnan kehittämishankkeen, jonka tavoitteena on luoda laadukasta ja monipuolista soveltavaa liikuntaa varhaiskasvatuksen ja alakoulujen arkeen. Hankkeen keskiössä on varhaiskasvattajien ja opetushenkilöstön osaamisen vahvistaminen.

ESLUn hallinnoiman hankkeen taustalla on tarve siitä, että toimintarajoitteiset henkilöt liikkuvat vähemmän kuin väestö keskimäärin. Varhaiskasvattajilla ja opettajilla on oltava osaamista, jotta jokaisen lapsen oikeus monipuoliseen liikuntaan ja liikkumiseen toteutuu.  

– Arjessa sovellamme muitta mutkitta, luonnostaan ja ajattelematta. Esimerkiksi ruoanlaitossa, jos jotain puuttuu, niin korvaamme sen. Palloja on sovellettu paperimytyistä sukkamyttyihin. Emme edes aina huomaa soveltavamme asioita, kunnes kuulemme sanaparin soveltava liikunta ja toimintarajoitteinen. Silloin soveltamisesta tulee jotakin mystistä. Olipa meillä minkälainen ryhmä tahansa, niin siellä voi olla monenlaisia toimintakykyjä. Soveltamista tarvitaan kaikissa ryhmissä, toteaa Paralympiakomitean soveltavan liikunnan asiantuntija sekä hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Tiina Siivonen.  

Vaikka soveltava liikunta on vakiintunut termi toimintarajoitteisten liikunnasta, sopii se kaikille. Oikeastaanhan se on ongelmanratkaisua eli miten saan erilaiset liikkujat pelaamaan samassa pelissä. Joskus kysymys, miten helpotan tai vaikeutan, on oiva apu sovellettaessa.  

– Samassa ikäryhmässä voi olla hyvin erikokoisia ja taitoisia osallistujia ja liikkujia. Opitut taidot voivat vaihdella liikuntalajeista tai esimerkiksi perustaidoissa, kuten pallonkäsittelyssä. Toinen osaa heittää hyvin, toinen puolestaan potkaisee paremmin. Joskus jalkapallo ei toimi välineenä, koska lapsi voi pelätä nopeaa tai kovaa palloa. Tilalle voi vaihtaa esimerkiksi pienemmän tai pehmeämmän pallon, joka sopii paremmin kaikille. Lisäksi voidaan pelata vähän pienemmällä kentällä ja näin on sovellettu jalkapalloa sekä välineen että kentän osalta. Soveltavan liikunnan ryhmän kanssa jalkapallo voi apuvälineen käyttäjien kanssa toimia niin, että pallo vaihdetaan isoon jumppapalloon. Pallon käsittely tapahtuukin pyörätuolin tai rollaattorin avulla työntämällä ja siihen ei saa koskea käsin, kertoo Siivonen. 

Ole rohkea. Kokeile, epäonnistu, onnistu – näin se menee 

Siivosen mukaan vain mielikuvitus on soveltamisessa rajana ja se, että tekemisen luonne pysyisi alkuperäisessä. Ei sovelleta, jos ei ole pakko. Parhaassa tapauksessa sovellettaessa voi syntyä täysin uusi peli. Soveltamisella vanha harjoitus tai tuttu peli muuttaa muotoaan ja onkin päivän piristys. 

– Toimintarajoitteinen tai vammainen ihminen ei mene rikki. Häneltä voi kysyä, sillä ohjaajan ei tarvitse tietää kaikkea. Valmiita vastauksia ei ole, vaihtoehtoja kyllä. On opuksia ja materiaalia, josta saat hyviä vinkkejä. Osallistujat ovat aina kuitenkin yksilöitä ja ryhmä ei koskaan ole tasalaatuinen. Joskus tehdään yhdessä ja joskus pienryhmissä omalla tasolla, ohjeistaa Siivonen. 

Siivonen uskoo vahvasti siihen, että kaikki osaavat soveltaa liikunnan parissa ja sen ulkopuolella. Soveltaminen myös haastaa. Joskus saattaa olla, että toimintarajoitteisen osallistujan pallo liikkuu vikkelämmin heittäen takakautta kuin etukautta. Kiinnitetään huomiota siihen, mikä toimii ja mihin suuntaan.   

– Käytän itse pyörätuolia liikkumiseeni ja se on edesauttanut ymmärtämään soveltamisen monimuotoisuutta ja hienoutta. Olen oppinut paljon ja haastan edelleen erilaisten liikkujien kanssa itseäni. Soveltamisen koulusta ei koskaan valmistu, vaan aina oppii lisää. Lopuksi annan pienen kotitehtävän. Mieti, mitä olet tänään soveltanut. Onnistuitko? Samaa riemua voit kokea soveltavan liikunnan parissa, olipa kohderyhmäsi mikä tahansa, kiteyttää Siivonen.  

Soveltavan liikunnan kehittäminen hyödyttää jokaista lasta 

Hankkeen keskiössä on varhaiskasvattajien ja opetushenkilöstön osaamisen vahvistaminen kouluttamalla ja käytännön kokeiluilla. Lisäämällä osaamista tuetaan kasvattajia luomaan osallistavia liikuntatuokioita sekä huomioimaan lasten erilaisia tapoja toimia ja liikkua arjessa. 

– Vaikka hanke keskittyy vain kolmeen kaupunkiin, sen tulokset ja hyväksi havaitut käytännöt on tarkoitus laajentaa myös muihin ESLUn alueen kuntiin ja kaupunkeihin. Soveltavan liikunnan kehittäminen hyödyttää jokaista lasta, se monipuolistaa toimintaa, antaa tilaa erilaisille oppimistavoille ja vahvistaa liikunnallista tasa-arvoa varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa, toteaa hankekoordinaattori Eveliina Pavas. 

Hanke toteutetaan yhteistyössä Kolmen kampuksen urheiluopiston sekä Espoon, Lohjan ja Vantaan kaupunkien kanssa. Soveltavan liikunnan kehittämishanke rahoitetaan hallitusohjelman Suomi liikkeelle -ohjelmasta, jonka tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. 

Tutustu soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanastoon Liikuntatieteellisen seuran sivuilta.

 Lisätietoja: ESLUn hankekoordinaattori, Eveliina Pavas, puh. 044 731 9090